fredag 27 mars 2009

De senaste dagarna

Pust, det är äntligen fredag em och helgen är på väg. Den här veckan har varit intensiv på flera sätt, så det är nog tur att jag har mått rätt bra ändå. Förutom min envisa huvudvärk (typ 8 av de 10 senaste dagarna) så har jag varit pigg och glad. Och som vanligt glömmer jag bort att jag är sjuk och börjar dra igång massor med grejer... :-) Nåja, än så länge går det bra. Igår, när en vän var på besök, var vi ute och promenerade i solen i över en timme - det var säkert en månad sen jag orkade gå så långt! Härligt!!!

Som jag skrev sist så var jag på psykutvärdering i veckan. Den blev lite oväntat intensiv, då vi körde två sessioner samma dag pga lite ombokningar. Hursomhelst, det var massor med frågor i formulär som skulle besvaras, så hittills har det inte varit så mycket diskussion. Men när vi avslutade så frågade jag om hans spontana intryck (vilket kanske eg inte var så smart eftersom vi höll på att avsluta, men det dröjer nästan en månad innan jag ska tillbaka och jag är alldeles för nyfiken för att vänta så länge). Och då börjar han prata om ångest. INTE vad jag ville höra. Absolut inte.

Nu hann vi ju inte gå in mera i detalj kring vad han egentligen menade, men han tyckte att alla symtomen stämde väldigt bra på ångest. Å andra sidan så har ju många andra läkare också tyckt att alla symtom har stämt väldigt bra på både depression, sköldkörtelsjukdom och annat. Och visst har jag känt ångest ibland, undra på det när ingen hittar vad som är fel!

Det som känns mest fel med den diagnosen är att den skulle vara orsaken till mina problem. Jag tror verkligen inte det. För det är inget som triggar mina dåliga perioder. Och symtomen hänger inte alltid ihop. Ibland har jag bara ont i kroppen och mår dåligt. Ibland är jag bara trött och gråter. Och om allt var ångestutlöst - borde det inte vara någon typ av händelse som utlöser "ångestattackerna" då? Det är ju knappast attacker heller, jag kan ju vara dålig flera dagar i rad under en dålig period. Dessutom finns ångest med som symtom på borrelia-listan.

Men det som oroar mig lite är om han under vårt (ev?) kommande arbete kommer ha inställningen att det är ångest som är grundproblemet och att jag borde strunta i att försöka få hjälp och diagnos för borrelia, vilket han antydde. Och då är ju frågan om det kommer bli speciellt bra. Hursomhelst, det dröjer innan jag ska dit igen och då kanske jag har fått lite mer info, prover och annat. Vi får se vad som händer.

För att avsluta veckan lite positivt så har jag ändå varit riktigt pigg, varit in till stan flera gånger (och faktiskt på ganska intensiva möten, och det gick rätt bra), promenerat över en timme, haft besök två gånger och planerar rätt mycket för nästa vecka också (vilket är ett friskhetstecken för mig). Undrar om det är en normal svängning eller om det kanske är så att B12-sprutorna ändå fungerar...? Och på måndag ska vi tillbaka till husläkaren, det ska bli jättespännande!

Nä, nu tänker jag ta helg. Önskar er en trevlig sådan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar